skip to Main Content

Laatste update: maandag 29 juni 2020

Wat is het Coronavirus? (Bron RIVM)
Van Coronavirussen kunnen mensen en dieren infecties aan de longen en luchtwegen krijgen. Er zijn verschillende soorten coronavirussen. Meestal zorgen deze virussen voor relatief milde klachten, zoals verkoudheid in de winter en vroege lente. Kijk hier een verhelderend filmpje over het Coronavirus en wat je er zelf tegen kunt doen: klik op deze link voor het filmpje.

Waar vind ik betrouwbare informatie over het Coronavirus?
Op de website van de RIVM kun je alles lezen over de oorzaak, de behandeling en de status in Europa. Ga dus voor uitgebreide en de meest recente informatie naar: www.rivm.nl/coronavirus

Op de website van de RIVM kun je de actuele reisadviezen per land vinden: www.nederlandwereldwijd.nl/landen

Hoe gaat Stichting Poldermaat met Schik hier mee om
Op dit moment zijn alle reguliere reizen met een vertrekdatum tot en met 31 juli 2020 geannuleerd dan wel verplaatst. Alle deelnemers die in genoemde periode een reis hebben geboekt ontvangen persoonlijk bericht.  Je hoeft dus zelf geen actie te ondernemen. 

Deelnemers waarvan de reis is geannuleerd, ontvangen een voucher voor de betaalde reissom. Met deze voucher kan een vervangende reis op een later tijdstip geboekt worden. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte.

Wat gebeurt er nu met de reizen met vertrek vanaf 1 augustus en later?
Vakanties met vertrek vanaf 1 augustus 2020 blijven ongewijzigd en gaan vooralsnog gewoon door. Wij blijven uiteraard de ontwikkelingen en de adviezen van het RIVM en het Ministerie van Buitenlandse Zaken nauwgezet volgen. Indien de situatie en of de adviezen wijzigen, waardoor er niet veilig gereisd kan worden dan ontvang je hierover persoonlijk bericht.

Veilig op vakantie vanaf 1 augustus 2020
In deze onzekere tijd staat veiligheid voorop. Onze begeleiders worden geïnstrueerd en gefaciliteerd om binnen de geldende corona maatregelen iedereen een zo veilig mogelijk verblijf te bieden. Als aanvulling op ons begeleidershandboek hebben wij een apart protocol opgesteld met daarin opgenomen de belangrijkste vastgelegde veiligheidsmaatregelen van aanvang- tot einde van de reis. Wijzigingen van Kabinetsmaatregelen en de adviezen van het RIVM volgen we op de voet om daar waar nodig bij te sturen. Onderstaand een overzicht van de richtlijnen en protocollen zoals door ons opgesteld. Dit overzicht ontvangt iedere deelnemer uiterlijk 3 weken voor vertrek per post van ons tezamen met alle overige relevante informatie van de geboekte reis zoals o.a. vertrektijden en het informatieboekje.

Gezondsheidcheck
Op de dag van vertrek is het verplicht dat de deelnemer onder begeleiding staat van een begeleider of ouder/verzorger of anderszins bij het opstappunt van de vakantie die de gezondheidscheck kan en mag afhandelen namens de deelnemer. We zijn namelijk verplicht om een aantal vragen te stellen over de gezondheid van de deelnemer. Als uit deze korte gezondheidscheck blijkt dat de deelnemer verkouden is, hoest, koorts of bijvoorbeeld keelpijn heeft, dan kan hij/zij niet met ons mee op vakantie.

Het is dus niet toegestaan dat de deelnemer alleen reist met een taxi en zonder begeleiding op een verzamelpunt arriveert.

Mocht dit een probleem opleveren dan kunt u contact opnemen met kantoor om te kijken of het nog mogelijk is om van onze haal- en brengservice gebruik te maken. Hieraan zijn kosten verbonden, de geldende tarieven staan in onze reisgids vermeld of kunt u altijd even per mail of telefonisch opvragen. Indien van toepassing dan vragen wij u vriendelijk zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk twee weken voor vertrek van de reis, contact op te nemen zodat wij voldoende tijd hebben om e.e.a. logistiek in onze rittenschema’s aan te passen.

Hygiëne & verzorging
Persoonlijk hygiëne is nu natuurlijk belangrijker dan ooit. Regelmatig en goed handen wassen geldt voor iedereen. Schoonmaken, desinfecteren en luchten van de verschillende ruimtes is een extra taak van de begeleiders. Onze begeleiders zijn ook zorgverleners en vallen dus onder de contactberoepen. De 1,5 meter afstand kan dan ook niet altijd gehanteerd worden. Om begeleider en deelnemer tijdens de zorgverlening te beschermen wordt er bij beide eerst een gezondheidscheck verricht. Indien noodzakelijk wordt er gewerkt met mondkapjes, handschoenen en ander beschermingsmateriaal.

Vervoer
Het vervoer van en naar de accommodatie verzorgen wij met minimaal 2 busjes. Het dragen van mondkapjes is verplicht. Dit geldt ook voor de vliegreizen. Wij faciliteren indien gewenst de mondkapjes. Let wel dit zijn geen medische mondkapjes en de beschermende werking is, conform informatie vanuit het RIVM, derhalve zeer beperkt.

Verblijf
In de accommodaties, restaurants, dierentuinen, attractieparken en bijvoorbeeld musea volgen we de door die partijen opgestelde 1,5 meter maatregelen. Omdat we in betrekkelijk kleine groepjes reizen kunnen we dit goed monitoren. Alle accommodaties zijn inmiddels door ons beoordeeld op de 1,5 meter maatregel. Daar waar wij dit niet kunnen garanderen wordt indien mogelijk een andere (grotere) accommodatie gehuurd. Indien dit niet (meer) mogelijk is dan annuleren wij de reis. De kamers die je eventueel deelt met een reisgenoot en de gezamenlijke ruimten zijn dusdanig ingericht of ruim van opzet dat 1,5 meter afstand houden geen probleem hoeft te zijn. De begeleiding geeft hierin natuurlijk constant sturing, maar is bijvoorbeeld niet aanwezig op de kamers van de deelnemers. Gezien de doelgroep waar wij mee reizen is het lastig om mensen aan te spreken op hun eigen verantwoordelijkheid. Wij verwachten echter wel dat de deelnemers de aanwijzingen van de begeleiders en/of derden opvolgen. De aansprakelijkheid voor mogelijk ontstane schade (materieel of gezondheid technisch) rust in een dergelijk geval volledig bij de deelnemer.

Wat gaat er gebeuren als jouw reis niet doorgaat door het Coronavirus?
We doen ons uiterste best om voor de reizen die uitvallen voor alle partijen een goede oplossing te vinden.

  • Dit kan zijn dat we de reis verplaatsen naar een later tijdstip in het seizoen.
  • Wellicht wil je een overboeking naar een andere openstaande reis uit ons reguliere aanbod.
  • We verplaatsen de reis naar een andere (veilige) locatie voor de hele groep.
  • Je ontvangt een zogenaamde Corona voucher.

Zodra we meer concrete informatie hebben over de reis die jij geboekt hebt dan benaderen we jou en/of de bij ons geregistreerde contactpersonen persoonlijk via mail of per post. Je hoeft dus zelf geen actie te ondernemen.

Wat is een Corona Voucher?
De Corona Voucher is in het leven geroepen door de SGR in samenwerking met de ANVR en de Overheid om te voorkomen dat reisorganisaties in financieel zwaar weer komen. Stichting Poldermaat geeft de voucher uit onder financiële garantstelling van het GGTO.
https://www.stichting-ggto.nl/html/Laatstenieuws.asp

Kan ik niet gewoon mijn geld terugkrijgen?
Wij staan voor een ongekende situatie. De hele reiswereld ligt op zijn gat. Je hebt waarschijnlijk ook gezien op het journaal dat er al duizenden mensen zijn ontslagen en bedrijven gaan failliet. Dat zijn drama’s. Om de reiswereld te helpen te overleven is de Corona Voucher in het leven geroepen. Wij kunnen hiermee overleven en jij kan de voucher voor een latere reis gebruiken MITS het een nieuw te boeken reis is. Op deze manier kunnen wij hopelijk nog vele jaren mooie reizen voor jullie blijven ontwikkelen. Wij hopen op je begrip.  Als klant loop je dus geen risico m.b.t. de betaling. Mochten wij op enig moment niet aan onze betalingsverplichting kunnen voldoen dan val je onder het garantiefonds voor gespecialiseerde touroperators (GGTO). Hiervoor heb je bij de boeking van de vakantie een bedrag betaald van € 15,00. Het GGTO neemt bij faillissement onze betalingsverplichtingen over.

Echter moeten wij op dit moment onze cashflow op orde houden om aan onze betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Voor de voorwaarden van restitutie van jouw reissom, verwijzen we je naar de voorwaarden zoals opgesteld door de autoriteit consument en markt (ACM).
Zie bericht van ACM: https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-begripvol-over-uitgifte-vouchers-reisbranche

Met de voucher heb je dus de garantie dat je je geld niet kwijt raakt. Indien je volgend jaar geen reis wil boeken of omdat er geen geschikte reis voor jouw bij zit, dan krijg je alsnog je geld terug.

Hoe lang is de voucher geldig?
Geldigheid van de voucher is maximaal 1 jaar na uitgifte. Binnen dat jaar moet je de voucher inzetten, daarna valt de voucher niet meer onder  de GGTO dekking.

Voorbeeld
Een reis die op 20 mei 2020 zou vertrekken wordt op 30 april geannuleerd.
Dit betekent dat je tot 30 april  2021 de voucher kan inzetten door een nieuwe reis te boeken in 2020 of 2021.

Krijg je een voucher als een reis na 1 september 2020 wordt geannuleerd?
Dat weten we nog niet. Er is nu besloten door Ministerie van Economische Zaken en GGTO dat de voucher tot 1 september mag worden uitgereikt.

Wat doen wij als we de reis moeten annuleren of verzetten.
1. Wij kunnen de reis pas verplaatsen als dit officieel mag/kan volgens de wettelijke voorwaarden
2. Wij sturen een mail naar alle deelnemers en/of achterban met de nieuwe datum en keuze: voucher of omboeken
3. Als alle keuzes binnen zijn en we kunnen de reis doorgang geven dan boeken we om.
4. De reis krijgt een nieuwe reiscode en tevens vermelden wij in de brief de nieuwe betaaltermijn m.b.t. de restantbetaling van jouw reis.

Ik heb wel een aanbetaling gedaan, maar nog niet de restbetaling. Hoe zit dat als de reis wordt verzet naar een datum later in het seizoen?
Bij het verzetten van de reis naar een latere datum ontvang je van ons een brief met daarin de nieuwe reiscode en de nieuwe uiterste betaaldatum m.b.t. de restantbetaling.

Kan ik mijn betaling voor een geboekte reis uitstellen tot ik zeker weet of de reis doorgaat?
Kort en krachtig: nee.
Je bent een overeenkomst aangegaan en je bent wettelijk verplicht om hier aan te voldoen BINNEN de gestelde termijnen. Mocht je reis door het Coronavirus niet doorgaan, dan zorgen wij voor passende alternatieven. Alles over wettelijke betalingsplicht en de gevolgen van het niet nakomen hiervan vindt je op onze website via deze link: https://vakantiesmetbegeleiding.nl/over-onze-reizen/voorwaarden/reisvoorwaarden/

Kan ik mijn reis annuleren ook al is nog niet bekend of de reis doorgaat?
In principe kan je altijd een reis annuleren. Maar daar zijn kosten aan verbonden. In dit geval kan je geen aanspraak maken op het bij ons afgesloten annuleringsfonds omdat er (verzekeringstechnisch en juridisch) geen goede reden voor is.

Je bent dan je geld kwijt. We kunnen namelijk helemaal niet zover vooruit kijken en we weten dus niet of er straks in de zomer nog steeds een negatief reisadvies is. Welke kosten hier aan verbonden zijn en de wettelijke spelregels omtrent annuleren kun je via deze link bekijken: https://vakantiesmetbegeleiding.nl/over-onze-reizen/voorwaarden/reisvoorwaarden/

 

We hopen van harte een ieder straks, in goede gezondheid, op onze reizen te kunnen verwelkomen.

Team Poldermaat

Back To Top