skip to Main Content

Laatste update: woensdag 3 juni 2020

Wat is het Coronavirus? (Bron RIVM)
Van Coronavirussen kunnen mensen en dieren infecties aan de longen en luchtwegen krijgen. Er zijn verschillende soorten coronavirussen. Meestal zorgen deze virussen voor relatief milde klachten, zoals verkoudheid in de winter en vroege lente. Kijk hier een verhelderend filmpje over het Coronavirus en wat je er zelf tegen kunt doen: klik op deze link voor het filmpje.

Waar vind ik betrouwbare informatie over het Coronavirus?
Op de website van de RIVM kun je alles lezen over de oorzaak, de behandeling en de status in Europa. Ga dus voor uitgebreide en de meest recente informatie naar: www.rivm.nl/coronavirus

Op de website van de RIVM kun je de actuele reisadviezen per land vinden: www.nederlandwereldwijd.nl/landen

Hoe gaat Stichting Poldermaat met Schik hier mee om
Op dit moment zijn alle reguliere reizen met een vertrekdatum tot en met 31 juli 2020 geannuleerd dan wel  verplaatst. Alle deelnemers die in genoemde periode een reis hebben geboekt ontvangen persoonlijk bericht.  Je hoeft dus zelf geen actie te ondernemen. Deelnemers waarvan de reis is geannuleerd, ontvangen een voucher voor de betaalde reissom. Met deze voucher kan een vervangende reis op een later tijdstip geboekt worden. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte.

Wat gebeurd er nu met de reizen met vertrek vanaf 1 augustus en later?
Helaas kunnen we hier nu nog geen antwoord op geven dit is te ver vooruit. Niemand weet hoe het er over 1 maand of later voor staat. Wij houden ons aan de richtlijnen van het GGTO (Garantiefonds voor gespecialiseerde touroperators) en de overheid. Die hebben bepaald dat er geen Corona Vouchers mogen worden uitgegeven voor reizen waar geen negatief reisadvies over afgegeven is. Daarbij is bepaalt dat we de voucher voor reizen tot 1 september 2020 uit mogen geven. Wij kunnen dus alleen reizen annuleren bij een negatief reisadvies.

Wat gaat er gebeuren als jouw reis niet doorgaat door het Coronavirus?
We doen ons uiterste best om voor de reizen die uitvallen voor alle partijen een goede oplossing te vinden.

  • Dit kan zijn dat we de reis verplaatsen naar een later tijdstip in het seizoen.
  • Wellicht wil je een overboeking naar een andere openstaande reis uit ons reguliere aanbod.
  • We verplaatsen de reis naar een andere (veilige) locatie voor de hele groep.
  • Je ontvangt een zogenaamde Corona voucher.

Zodra we meer concrete informatie hebben over de reis die jij geboekt hebt dan benaderen we jou en/of de bij ons geregistreerde contactpersonen persoonlijk via mail of per post. Je hoeft dus zelf geen actie te ondernemen. De berichtgeving vanuit de overheid met betrekking tot de getroffen maatregelen gelden tot en met 1 juli 2020. Wat er na 1 juli 2020 staat te gebeuren moeten wij afwachten, dat hangt uiteraard helemaal af van de situatie.

Wat is een Corona Voucher?
De Corona Voucher is in het leven geroepen door de SGR in samenwerking met de ANVR en de Overheid om te voorkomen dat reisorganisaties in financieel zwaar weer komen. Stichting Poldermaat geeft de voucher uit onder financiële garantstelling van het GGTO.
https://www.stichting-ggto.nl/html/Laatstenieuws.asp

Kan ik niet gewoon mijn geld terugkrijgen?
Wij staan voor een ongekende situatie. De hele reiswereld ligt op zijn gat. Je hebt waarschijnlijk ook gezien op het journaal dat er al duizenden mensen zijn ontslagen en bedrijven gaan failliet. Dat zijn drama’s. Om de reiswereld te helpen te overleven is de Corona Voucher in het leven geroepen. Wij kunnen hiermee overleven en jij kan de voucher voor een latere reis gebruiken MITS het een nieuw te boeken reis is. Op deze manier kunnen wij hopelijk nog vele jaren mooie reizen voor jullie blijven ontwikkelen. Wij hopen op je begrip. We zullen dit bizarre probleem gezamenlijk moeten  gaan oplossen.
Als klant loop je dus geen risico m.b.t. de betaling. Mochten wij op enig moment niet aan onze betalingsverplichting kunnen voldoen dan val je onder het garantiefonds voor gespecialiseerde touroperators (GGTO). Hiervoor heb je bij de boeking van de vakantie een bedrag betaald van € 15,00. Het GGTO neemt bij faillissement onze betalingsverplichtingen over.

Echter moeten wij op dit moment onze cashflow op orde houden om aan onze betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Voor de voorwaarden van restitutie van jouw reissom, verwijzen we je naar de voorwaarden zoals opgesteld door de autoriteit consument en markt (ACM).
Zie bericht van ACM: https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-begripvol-over-uitgifte-vouchers-reisbranche

Met de voucher heb je dus de garantie dat je je geld niet kwijt raakt. Indien je volgend jaar geen reis wil boeken of omdat er geen geschikte reis voor jouw bij zit, dan krijg je alsnog je geld terug.

Hoe lang is de voucher geldig?
Geldigheid van de voucher is maximaal 1 jaar na uitgifte. Binnen dat jaar moet je de voucher inzetten, daarna valt de voucher niet meer onder  de GGTO dekking.

Voorbeeld
Een reis die op 20 mei 2020 zou vertrekken wordt op 30 april geannuleerd.
Dit betekent dat je tot 30 april  2021 de voucher kan inzetten door een nieuwe reis te boeken in 2020 of 2021.

Krijg je een voucher als een reis na 1 september 2020 wordt geannuleerd?
Dat weten we nog niet. Er is nu besloten door Ministerie van Economische Zaken en GGTO dat de voucher tot 1 september mag worden uitgereikt.

Wat doen wij als we de reis moeten annuleren of verzetten.
1. Wij kunnen de reis pas verplaatsen als dit officieel mag/kan volgens de wettelijke voorwaarden
2. Wij sturen een mail naar alle deelnemers en/of achterban met de nieuwe datum en keuze: voucher of omboeken
3. Als alle keuzes binnen zijn en we kunnen de reis doorgang geven dan boeken we om.
4. De reis krijgt een nieuwe reiscode en tevens vermelden wij in de brief de nieuwe betaaltermijn m.b.t. de restantbetaling van jouw reis.

Ik heb wel een aanbetaling gedaan, maar nog niet de restbetaling. Hoe zit dat als de reis wordt verzet naar een datum later in het seizoen?
Bij het verzetten van de reis naar een latere datum ontvang je van ons een brief met daarin de nieuwe reiscode en de nieuwe uiterste betaaldatum m.b.t. de restantbetaling.

Kan ik mijn betaling voor een geboekte reis uitstellen tot ik zeker weet of de reis doorgaat?
Kort en krachtig: nee.
Je bent een overeenkomst aangegaan en je bent wettelijk verplicht om hier aan te voldoen BINNEN de gestelde termijnen. Mocht je reis door het Coronavirus niet doorgaan, dan zorgen wij voor passende alternatieven. Alles over wettelijke betalingsplicht en de gevolgen van het niet nakomen hiervan vindt je op onze website via deze link: https://vakantiesmetbegeleiding.nl/over-onze-reizen/voorwaarden/reisvoorwaarden/

Kan ik mijn reis annuleren ook al is nog niet bekend of de reis doorgaat?
In principe kan je altijd een reis annuleren. Maar daar zijn kosten aan verbonden. In dit geval kan je geen aanspraak maken op het bij ons afgesloten annuleringsfonds omdat er (verzekeringstechnisch en juridisch) geen goede reden voor is.

Je bent dan je geld kwijt. We kunnen namelijk helemaal niet zover vooruit kijken en we weten dus niet of er straks in de zomer nog steeds een negatief reisadvies is. Welke kosten hier aan verbonden zijn en de wettelijke spelregels omtrent annuleren kun je via deze link bekijken: https://vakantiesmetbegeleiding.nl/over-onze-reizen/voorwaarden/reisvoorwaarden/

Ons advies is dus om af te wachten.

We hopen van harte een ieder straks, in goede gezondheid, op onze reizen te kunnen verwelkomen.

Team Poldermaat

Back To Top